משלוחים מהירים לכל הארץ
מוצרים מקוריים

סימפוניה בשלל טעמים ומסורת – המטבח הקוריאני

המטבח הקוריאני מבוסס ברובו על אורז, בשר, ירקות ומאכלי ים. אוכל קוריאני מסורתי יכלול קערת אורז ומנות צד הידועות גם בשם "באנצ'ן". מרקים ותבשילים אינם נחשבים כחלק ממנות באנצ'ן. האוכל הקוריאני הוא נועז, מלוח, לעיתים קרובות גם חריף - אבל לא תמיד. במטבח הקוריאני יש מגוון רחב של תבלינים, צבעים ושפע טעמים.

המטבח הקוריאני מבוסס ברובו על אורז, בשר, ירקות ומאכלי ים. אוכל קוריאני מסורתי יכלול קערת אורז ומנות צד הידועות גם בשם "באנצ'ן". מרקים ותבשילים אינם נחשבים כחלק ממנות באנצ'ן. האוכל הקוריאני הוא נועז, מלוח, לעיתים קרובות גם חריף – אבל לא תמיד. במטבח הקוריאני יש מגוון רחב של תבלינים, צבעים ושפע טעמים.

מיקומה הגיאוגרפי של קוריאה והאקלים של המדינה משפיע רבות על תרבו האוכל הקוריאני. קוריאה היא חצי אי עם אקלים הדומה את אזור הצפון מרכז של ארה"ב: חורפים קרים, קית חמים ועונות הסתיו הארוכים והנעימים. מרבית המרכיבים והמנות משתנות מאזור לאזור בקוריאה, למשל בעיר צ'ונג'ו, המנה הידועה ביותר היא קערה גדולה של אורז המכוסה במגוון של ירקות פרוסים דק, בשרים ורוטב חריף – אותה אנו מכירים בשם פיבימפאפ, וזאת בשל מיקומה של העיר – בעמק שבו גדלים האורז, השעועית והירקות, לעומת האזורים ההרריים בקוריאה שבה ניתן למצוא יות רמאכלים של שרכים בר ושורשים מקומיים.

האוכל הקוריאני התפתח גם במרוצות השנים בעקבות השינויים בתרבות ומשינויים מהפכניים במטבחים העולמיים. נקח לדוגמה את מקלות האכילה – שפותחה כנראה מסין 200 שנה לפנה"ס שהיא אחת הדרכים שבהן סועדים הקוריאנים. והדוגמה הטובה ביותר על ההשפעה בשינוי שהושפע על האוכל הקוריאני היא הצ'ילי אשר מקורו בספרד ופורטוגל, אשר משחת הצ'ילי הינה מרכיב בסיסי בכל השולחנות הקוריאנים. למרות שאנשים רבים חושבים על המטבח הקוריאני כ"חריף במיוחד", במציאות, רטבי הצ'ילי אינם מעמיסים על הטעם אלא מתווספים כשיפורי טעם.

5 מנות קוריאניות שחייב להכיר

קימצ'י

קימצ'י היא מנת צד המורכבת מירקות מותססים, לרוב באמצעות כרוב נאפה – כרוב סיני – או צנון קוריאני. הוא נחשב כמאכל בסיס במטבח הקוריאני ונאכל כתוספת עם כל ארוחה. הקימצ'י קיים מהעת בעתיקה והפך לנפוץ יותר בשנות 57 לפנה"ס והלאה, שמו הקדום היה ז'י ומרוץ השנים הוא היה נקרא גם צ'ימצ'אה, דימצ'אה, טימצ'אה(בתקופת שלוש הממלכות של קוריאה). בהמשך שונה גם לז'ימצ'י ולאחר מכן לקימצ'י. רק במאה ה- 12 החלו להוסיף תבלינים לגיוון בטעם, עימם גם הוסף לקימצ'י גם הפלפל חריף.

ידיעה משעשעת: במוזיאון הקימצ'י בסיאול יש תיעוד של מעל 187 גרסאות היסטוריות ועכשוויות של הקימצ'י.

ביבימפאפ

שם המנה הורכב מהמושג "ביבים" שפירושו לערבב ו"פאפ" שפירושו אורז מאודה. המנה מוגשת כעקרת אורז מאודה שעליו פרוסים ירקות מתובלנים עם ביצה ורוטב גוצ'וג'אנג (ממרח פלפלים).

טוקבוקי

טוקבוקי, עוגת אורז מבושלת, "טוק" פירושו עוגת אורז והמילה "בוקי" פירושה מטוגנות. עוגות האורז מבושלות בתערובת ממכרת של רוטב מתוק – מלוח- חריף. קל להכנה וטעים. מנה פופולרית הן כאוכל רחוב, וגם כאוכל ביתי.

בולגוגי

פירוש שם המנה בולגוגי הוא "בול" – אש, ו"גוגי"-בשר, המילה נגזרה מהדיאלקט של פיונגאן, בצפון קוריאה אשר גם שם בולגוגי נחשב למעדן של ממש. בולגוגי היא מנת הברביקיו הידועה ביותר בקוריאה ומנת הבשר האהובה ביותר על קוריאנים רבים. המנה כוללת פרוסות דקות של בשר בקר כבוש ברוטב ולאחר מכן נצלה לשלמות.

בולגוגי הינה הדוגמה היחידה לבשר שהושרה ולאחר מכן בושל על הגריל בכל ההיסטוריה הקולינריה האנושית. . את הבשר משרים לפחות 12 שעות כדי לרכך את הבשר ולאפשר לטעמים להיספג היטב. המרינדה עשויה מרוטב סויה, דבש, בצל ירוק קצוץ, שום ופלפל – המעניקה את ההרמוניה הממושלמת שןל טעמים מתוקים ומלוחים.

גימבאפ

גימפאפ – פירושו "גימ/קימ" – אצה ו"פאב" פירושו אורז מאודה. מאכל קוריאני המוכן מאורז מאודה, ירקות, דג ובשר המגוגלגל ברצועות אצה יבשה ומוגש חתוך בגודל ביס. מקור הקימפאב נתון למחלוקת, חלקם המציעים כי המקור מגיע מנורמאקי – מאכל יפני – אשר הוצג בתקופת השלטון היפני במדינה בין השנים 1905 ל – 1945. האחרים טוענים כי מדובר בגרסה המודרנית למאכל בוקסאם מתקופות ג'וסון.

גימפאב הוא מאכל פופולרי, הן כאוכל המוזמן הביתה במשלוחים, אחת מהמנות שכדאי לקחת לטיולים ופיקניק, וגם כחלק מאוכל ארוז ללימודים או לעבודה. ישנם האוכלים את הקימפאב כארוחת צהריים קלילה עם דנמוג'י (צנון כבוש צהוב) וקימצ'י. המאכל מאוד פופולרי בקוריאה וגם במדינות רבות אחרות.

כיום, קיימים אין ספור גרסאות ומילואים שתוכלו לשים בקימפאב, ואנשים נהיים יצירתיים עם המילוי, תוכלו למצוא עם ביצי דגים, טונה, גבינה, קימצ'י ועוד.

שיתוף כתבה זאת

פוסטים נוספים

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

במיוחד לרגל ההשקה!


על המוצר השני הזול מבינהם
תקף עד התאריך 29.2.2024
ט.ל.ח